Ochiul
uman reuşeşte să se acomodeze cu cele mai variate condiţii
de lumină şi să transmită o imagine corectă.
Acomodarea este aproape instantanee. Camerele, în schimb, au
dificultăţi atunci când trec brusc de la iluminare naturală la
iluminare de interior sau, mai rău, atunci când în cadru apar
iluminări de mai multe temperaturi de culoare.
Temperatura
de culoare se măsoară în grade Kelvin şi se determină
experimental prin aducerea la incandescenţă a unui corp perfect negru
până la lumina albă. Valorile scăzute de temperatură de
culoare indică o tentă roşiatică a culorilor, iar valorile
ridicate indică o nuanţă de albastru sau de verde.
În
fotografie, filtrele pentru balansul culorii sunt montate pe obiectiv, pentru a
ajusta culorile şi pentru a elimina nuanţele diferitelor tipuri de
iluminare. În cazul camerelor digitale, aceasta se face prin ajustarea
numită balans de alb (white balance), pentru a se înregistra
corect albul. Reglarea se realizează prin ajustarea
luminozităţilor relative de roşu, verde şi albastru, pentru
ca cel mai luminos obiect din imagine să apară alb. Acest reglaj
asigură că toate celelalte culori din cadru sunt redate corect.
Balansul de alb se poate regla automat, prin alegerea unor valori presetate (Indoor, Outdoor, Automatic), dar
cea mai bună soluţie este reglarea balansului de alb prin focalizarea
pe o suprafaţă albă şi apăsarea pe butonul de balans
de alb, până la fixarea corectă a valorii de alb.